Voorkom een winterdip!

Waarom heb je vitamine D nodig?

  • aanmaken en in stand houden van gezonde botten en tanden
  • goede werking van het immuunsysteem
  • goede werking van de spieren

Hoe kom je aan vitamine D?
Vitamine D kan ons lichaam zelf aanmaken. Wanneer onze huid wordt blootgesteld aan de zon (max. 15 min) wordt er vitamine D aangemaakt op de huid en opgenomen via de huid. Een andere bron voor vitamine D is ons eten, maar hier zit niet veel vitamine D in. Denk aan vette vis, vlees, eieren of boter met toegevoegde vitamine D. De vitamine D wordt in ons lichaam opgeslagen in de vetcellen om vervolgens de donkere wintermaanden door te komen. In werkelijkheid pakt deze theorie slecht uit. De meeste mensen krijgen te weinig vitamine D binnen via hun voeding en in de wintermaanden is de zon te zwak om de vitamine D via onze huid te verkrijgen.

Hoe wordt vitamine D aangemaakt via de huid? 
De ultraviolette (zonne) straling, in het bijzonder UV-B straling, zorgt voor de aanmaak van vitamine D in de huid. Vanuit cholesterol wordt 7-dehydrocholesterol omgezet in vitamine D. Naar schatting is het lichaam in staat om 250 mg vitamine D aan te maken, maar dit is veel meer dan je op een dag nodig hebt. Deze schatting wordt echter vaak gebaseerd op Europeanen die gewend zijn aan meer zon dan wij Nederlanders. Laat staan in onze Nederlandse winterzon. Hoeveel vitamine D er nu écht wordt aangemaakt is afhankelijk van meerdere factoren:

  • Huidskleur: hoe donkerder je huid, hoe minder UVB straling er door dringt, hoe minder vitamine D er aangemaakt wordt. Mensen met een donkere huid die in Nederland worden hebben een grote kans op vitamine D tekort.
  • Zonkracht: veel van ons zitten overdag binnen op ons werk en komen daarom veel zonnestralen tekort.
  • Levensstijl: iedereen is zich meer bewust op de risico’s van huidkanker en smeert zich daarom steeds beter in. Dit zorgt ervoor dat er weinig UVB door kan dringen tot de huid, waardoor er een tekort aan vitamine D ontstaat.

Let op: het insmeren en beschermen tegen de zon is goed. Ben je bang dat je een tekort aan vitamine D krijgt? Smeer je dan alsnog dagelijks in, maar slik vitamine D bij.

Bij vrouwen van 4-50 jaar en mannen van 4-70 jaar met een lichte huid, die voldoende zon zien op een dag, is het vaak niet nodig om vitamine D bij te slikken. In de wintermaanden kan het wel heel fijn zijn om je vitamine D waarde hoog genoeg te houden, om een winterdepressie te voorkomen. Voor alle anderen én zwangere vrouwen kan het van belang zijn vitamine D waarde aan te vullen met supplementen (Gezondheidsraad, 2012).

Overleg altijd even met je huisarts in hoeverre dit voor jouw van belang is en kijk dan hoeveel je kan suppleren.
Bedankt voor het lezen en deel zeker jouw tips om een winterdip te voorkomen in de reacties!



Leave a Reply

Your email address will not be published.

*
*
*