Het positieve effect van meditatie op huidproblemen

Veelvoorkomende huidproblemen zoals psoriasis, acne, vitiligo en eczeem kunnen verergeren door chronische stress. Deze correlatie is aangetoond met wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast is er bekend dat stress ook effect heeft op het herstel van wonden. Ook ons immuunsysteem krijgt het moeilijker om virale of bacteriële infecties te bestrijden, wanneer we last hebben van stress. Steeds meer onderzoek toont aan dat meditatie een positief effect heeft op ons stressgehalte. Daarnaast zou het gevoelens van boosheid, angst, depressie, vermoeidheid, spanning en verwarring verminderen. Bovendien zou meditatie een positief effect hebben op de conditie van de huid, omdat het stressgehalte aanzienlijk daalt. Tijdens een stress periode komen meer stresshormonen en ontstekingseiwitten vrij in het bloed die de huidconditie verslechteren. In sommige gevallen verergert dit een al bestaand huidprobleem of lokt het huidproblemen uit.

Wat is meditatie? 
Meditatie zorgt ervoor dat je terug wordt gebracht naar het moment waar je nu in leeft. Gelukservaringen en diepe ontspanning worden pas ervaren als de aandacht wordt gericht op het hier en nu. Er wordt niet afgedwaald naar het verleden en de toekomst en er wordt geen oordeel geveld over huidige ervaringen. Het gevolg is minder stress, weerstand en spanningen. Het onderstaande filmpje geeft goed weer wat het nut is van meditatie: je observeert je gedachten door ze er gewoon te laten zijn in plaats van er in mee te gaan, te piekeren of afgeleid te raken. Het is oké dat gevoelens van angst, nervositeit of boosheid voorbij komen. De kunst is hier niet in mee te gaan en jezelf te distantiëren van deze gevoelens door ze alleen te observeren.

Hoe mediteer ik en past het wel bij mij? 
Je kan op verschillende manieren starten met mediteren. Mensen hebben al snel het beeld van een kamer gevuld met wierook en zweverige muziek, maar meditatie kan op verschillende manieren voor je werken. Zoek een manier die bij je past en zorg dat het in je tijdsschema past. Mediteer bijvoorbeeld 5 minuten wanneer je opstaat. Creëer een duidelijke visie voor de dag en start de dag met een helder hoofd. Je hoeft niet direct te starten met meditatielessen, maar begin eerst thuis eens en kijk wat het voor je doet. Pak een goede stoel of een kussen waar je comfortabel op zit en maak eventueel gebruik van hulpmiddelen. Voorbeelden van deze hulpmiddelen zijn begeleide meditatie video’s op youtube of download een app die je dagelijks voorziet van een aantal minuten begeleide meditatie afgestemd op jouw behoeften. Zelf ben ik groot fan van de app Headspace. Deze app voorziet je van een paar minuten begeleide meditatie. Er zijn zelfs verschillende onderwerpen waar je uit kan kiezen om je meditatie nog meer te richten op zaken die relevant zijn op een moment in jouw leven.

De rol van de huidprofessional
De huidtherapeut kan een grote rol spelen binnen het psychosociale aspect van zijn/haar patiënt door meditatie te introduceren aan de patiënt met een chronisch huidprobleem. Chronische huidproblemen zoals psoriasis, eczeem en acne staan erom bekend dat ze kunnen verergeren onder invloed van stress. Meditatie is een mooi hulpmiddel om in te zetten om exacerbatie van het huidprobleem te reduceren.

Referenties:
1. Garg A, Chren MM, Sands LP, et al. Psychological stress perturbs epidermal permeability barrier
homeostasis: implications for the pathogenesis of stress-associated skin disorders. Arch Dermatol.
2001; 137(1):53-9.
2. Tausk FA, Nousari H. Stress and the skin.Arch Dermatol. 2001; 137(1):78-82.*

* Dit bericht wordt niet gesponsord.



Leave a Reply

Your email address will not be published.

*
*
*